تبلیغات
پرواز در آسمان

پرواز در آسمان
راه آسمان باز است پرواز را بیاموز 
قالب وبلاگ

نام هواپیما:یاک 42           Yak-42 

کشورسازنده:روسیه

اولین سال تولید:1975

طول:36.38m

ارتفاع:9.83

سرعت:810Km/h

حداکثر تعدادمسافر:120نفر

بیشترین جرم برخاستن:57000Kg






برای دیدن اندازه واقعی تصاویر روی آن کلیک کنید.
برای مشاهده جزئیات بیشتر این هواپیما به ادامه مطلب بروید.


این هواپیما توسط کارخانه ی یاکووف اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شده است. تولید این نوع هواپیما ابتدا با هواپیمای یاک 40 شروع شد و سپس با به روز کردن و بالا بردن توان دستگاه ها و تجهیز وسایل مدرن ، یاک 42 تولید گردید .هدف اصلی تولید این هواپیما ،تولید هواپیماهایی بوده که بتواند در باند های نامناسب از نظر یخ زدگی ونا همواری بلند شود و فرودبیاید .همچنین بتواندپروازی قابل اطمینان درمناطق دورافتاده ی شوروی سابق ، درارتفاعات مختلف با کمترین نیاز به پشتیبانی زمینی و تجهیزات ویژه تعمیر و نگهداری داشته باشد. این هواپیما دارای 3موتوربوده که درقسمت عقب هواپیمامستقر است.

 پس از آماده شدن طرح و تایید كیفیت آن سفارش حدود 2 هزار فروند از این هواپیما ها به منظورتامین نیازهای خطوط هوایی شوروی قطعی به نظر می رسید . لذا دستور ساخت سه مدل از این هواپیما در سال 1974 صادر شد و در 7 مارس 1975 اولین مدل آن با بالی به زاویه 11 درجه به عقب و گنجایش یكصد مسافر و پیش بینی محل برای حمل مسافر در جلو و عقب كابین به پایان رسید . در همان سال نمونه ی دیگری با بال 23 درجه به عقب و تغیرات عمده ساخته شد.از جمله این تغیرات اضافه شدن طول هواپیما بود كه باعث زیاد شدن تعداد صندلی های 120 عددی شد. سومین نمونه در سال 1976 با تغیراتی نسبت به دو مدل قبل ساخته شد.كه از جمله اضافه شدن سیستم ضد یخ زدگی در روی فرامین دم بود. ضمنا زاویه بال هم برای همیشه به خاطر مصرف سوخت تثبیت شد.

دستور ساخت 20 فروند از این مدل به كارخانه ( اسمولنكس ) سازنده هواپیمای توپولف 134 كه در خدمت نیروی هوایی شوروی بو داده شد.اولین نمونه یاك 42 در سال 1977 در پاركینگ نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشته شد در این مدت باز هم تغییرات عمده ای روی این هواپیما صورت گرفت. از آن جمله تغیراتی در ارابه فرود بود. و طبق برنامه ریزی های شوروی سابق این هواپیما در سال 1980 به خدمت نیروی هوایی این كشور در آمد و اولین پرواز خود را در حوالی مسكو انجام داد.

اولین فروش هوایی این هواپیما به تعداد هفت فروند به كشور یوگسلاوی سابق بود كه در سال 1987 به آن كشور تحویل شد.یا كولوف مهندس و طراح این هواپیما در نظر داشت تعداد صندلی های این هواپیما را به 140 عدد برساند. پس از اتمام طراحی و ساخت این طرح جدید در 29 ژانویه ی 1981 ، آزمایش برای ركوردگیری توسط خلبان ( والنتین ماخین ) انجام شد. در نتیجه در كلاس سی .ال . ام یعنی هواپیمایی وزن آن موقع بلند شدن بین 45 تا 55 تن می باشد قرار گرفت .در یك ركورد مسافت ، این هواپیما 38/3 مایل دریایی را كه فاصله مسكو و ( خارباروسك ) بود بدون سوخت گیری پرواز نمود.این هواپیما در پروازهای عادی از 3 موتور استفاده می كند اگر چه قادر است با یك موتور خاموش از زمین برخاسته و به پرواز خود ادامه دهد. این هواپیما مجهز به موتور توربو فن D-36 است و از نظر مقررات بین المللی از نظر دود و صدای نا هنجار موتور در حد معقول بود و هیچگونه محدودیتی برای عرضه این هواپیما در بازار جهانی ایجاد نمی كرد . این هواپیما می تواند در شرایط جغرافیایی 50- تا 50+ درجه پرواز كند.

عمر ساختمان این هواپیما 30 هزار ساعت و یا 30 هزار بار نشست و برخاست است .و مخزن بنزین در بال ها گنجایش 6800 گالن آمریكایی را دارد.تمام كابین خلبان و مسافرین و قسمت های دیگر داخل كابین دارای فشار هوای تنظیم شده ( مطلوب ) می باشد و پوشش های داخل كابین از مواد غیر سوختی است. حداكثر وزن هواپیما موقع بلند شدن 53500 كیلوگرم و سرعت آن 810كیلو متر در ساعت است.مدتی این نوع هواپیما در كشرمان ایران در سیستم حمل و نقل داخلی به صورت استیجاری به كارگیری شده بود.


منبع:سایت مرجع هوانوردی




طبقه بندی: هواپیمای مسافربری،
برچسب ها: هواپیما، هواپیما ی مسافربری، یاک، یاک 42، yak 42، ویژگی های یاک،
[ شنبه 7 مرداد 1391 ] [ 03:37 ب.ظ ] [ علی اسماعیل نژاد ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

مشخصات هواپیماها و جنگنده ها و تصاویر آن ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
>