تبلیغات
پرواز در آسمان

پرواز در آسمان
راه آسمان باز است پرواز را بیاموز 
قالب وبلاگ

 نام هواپیما:کنکورد           Concorde

کشورسازنده:فرانسه و انگلستان

اولین سال تولید:1969

طول:16.66m

ارتفاع:11.30m

سرعت:3060Km/h

حداکثر تعدادمسافر:128نفر

بیشترین جرم برخاستن: 181435Kg


برای دیدن اندازه واقعی تصاویر روی آن کلیک کنید.
برای مشاهده جزئیات بیشتر این هواپیما به ادامه مطلب بروید.

درسال1955چند شرکت سازنده ی هواپیما در انگلستان تصمیم گرفتند،هواپیمایی برای مسیر لندن-نیویورک تولید کنند که بتواند سرعتی دوبرابر سرعت صوت داشته باشد .همزمان با این مطالعات،چند شرکت فرانسوی هم برای تولید چنین هواپیمایی مصمم شدند ومطالعات خود را به طور جداگانه آغاز کردند.در سال 1962 دولت های انگلستان وفرانسه موافقت نامه امضا کردند ، که هردو کشور به طور مشترک این هواپیما را بسازند.محصول نهایی این دو کشور هواپیمایی به نام کنکورد که در سال 1969دو فروند دیگر از این نوع هواپیما را با تغییرات کلی آغاز کردند و پس از آزمایش های مختلف فقط 14فروند دیگر از این هواپیما ساخته و در مسیر لندن-بحرین وپاریس-ریودوژانیرو به کار گرفته شد.

نکورد یک هواپیمای بال مثلثی نوک تیز با چهار موتور المپیوس بود که در یک مرکز بمب افکن های استراتژیک به نام Avro Vulcan ساخته شد.
کنکورد اولین هواپیما با سیستم هدایت کنترل با سیم (Fly-by-wire) است. طراح اصلی که بر روی پروژه ی کنکورد کار می کرد پیر ساتر (Pierre sater) به همراه وکیل و نماینده اش سِر آرچیبالد راسل بود.
کنکورد از 21 ژانویه 1976 در مسیر لندن-بحرین و پاریس- ریو عملیاتی شد و به حمل و نقل مسافر پرداخت و تا 26 نوامبر 2003 در خطوط مختلف هوایی خدمت کرد و سپس بازنشسته شد.
کنکورد می توانست با سرعت کروز 2.02 ماخ (2140 کیلومتر بر ساعت) و با حداکثر ارتفاع کروز 18300 متر (60000پا) پرواز کند که چیزی در حدود دو برابر سرعت هواپیماهای متعارف است. سرعت فرود آن نیز نسبتاً زیاد و در حدود 298کیلومتر بر ساعت (185 مایل بر ساعت) بود.

یکی از هواپیماهایی که روزگاری سرآمد عصر خود بود و هم اکنون در موزه های هوایی حسرت پرواز می خورد، هواپیمای مافوق صوت کنکورد است. در دهه 60 میلادی هواپیماها با موتور جت پیشرفت زیادی کرده و تقریباً و یا شاید كاملاً هواپیماهای پیستونی را از رده خارج نموده بودند

کم کم نظرهایی برای تولید یک هواپیمای مافوق صوت مسافربری نیز از گوشه و کنار شنیده می شد که قادر باشد با سرعتی چند برابر سرعت صوت پرواز نموده و در بتواند مسافران خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برساند. شرکت های آمریکایی در آن زمان انجام این کار و تولید چنین هواپیماهایی را زیاد مطلوب نمی پنداشتند، در نتیجه شرکت های هواپیماسازی اروپایی بیکار ننشستند و پس از مدتی اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت جهان با سرعتی حدود 3 برابر صوت یا 3 ماخ پا به عرصه وجود نهاد که نام «کنکورد» را بر آن نهادند. این هواپیما در حقیقت نتیجه ساخت و طراحی مشترک دو کشور انگلستان و فرانسه است.


در ابتدای تولید این هواپیما و انجام پرواز های اولیه، حیرت بسیاری از شرکت های هوایی را برانگیخت و بسیاری دیگر نیز خواهان برخورداری از چنین هواپیمایی برای سرویس دهی هوایی شرکت های خود شدند، اما به تدریج از گوشه و کنار زمزمه هایی که گویای حقیقت مقرون به صرفه نبودن از نظر اقتصادی و معایب دیگر بود، به گوش می رسید و باعث شد که شرکت های هوایی از تعجیل در تصمیم خود اجتناب ورزیده و مدتی به انتظار بنشینند و نتیجه عملکرد این هواپیما را شاهد باشند. دوره خدمت این هواپیما بسیار کوتاه بود، چرا در ازای سرعت بیشتر، نقایصی بسیار از جمله کاهش تعداد مسافر قابل حمل، هزینه های نگهداری و پرواز سر سام آور، مصرف سوخت زیاد، ایجاد آلودگی صوتی فراوان و ... متوجه این هواپیما گردیده و آن را از ادامه خدمت باز می داشت.

هواپیمای کنکورد با بهره گیری از چهار موتور توربوجت با پس سوز، برای اولین بار در یک هواپیمای مسافربری در جهان، قادر به پرواز در سرعت های سوپر سونیک بود. این موتورهای بسیار قدرتمند، سوخت را به سرعت می بلعیدند و سر و صدای فراوانی را ایجاد می کردند. برای روشن تر شدن مسئله، صدای حاصل از پرواز چهار هواپیمای جنگنده تک موتوره را با هم و در یک زمان ،در نظر بگیرید که چه آلودگی صوتی فراوانی را موجب می شود. این هواپیما از بال های دلتا گونه یعنی تقریباً مثلثی شکل بهره می جست که از این نظر می توان آن را یک هواپیمای «کانارد» محسوب کرد. تنها رقیب این هواپیما، هواپیمای توپولوف TU-144 بود که این هواپیما در ظاهر بسیار به هواپیمای کنکورد شبیه بود و تشخیص آنها از یکدیگر قدری مشکل است.

هواپیمای ترابری فراصوت كنكورد، در کنار توپولف ۱۴۴، یکی از دو هواپیمای مسافربری فراصوتی است که در پروازهای تجاری برای حمل مسافر مورد استفاده قرار گرفته است. این هواپیما که محصول مشترک دو کشور فرانسه و انگلستان است، قادر است با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت یا عدد ماخ ۲ پرواز کند.



Performance

* Maximum speed: Mach 2.2[66] (2,164 km/h)
* Range: 3,900 nmi (4,500 mi, 7,250 km)
* Service ceiling: 60,000 ft (18,300 m)
* Rate of climb: 1,525 m (5,000 ft) /min (25,41 m/s)
* Wing loading: lb/ft² (kg/m²)
* Thrust/weight: .373
* Fuel consumption for max. range (max. fuel/max. range): 46.85 lb/mi (13.2 kg/km)
* Maximum nose tip temperature: 260 °F (127 °C)



چک لیست هواپیمای کنکورد


BEFORE TAKE-OFF CHECK
BRIEFING, T/O DATA UPDATED
CABIN CREW CALL 3 PRESSES
LANDING LIGHTS AS REQUIRED
TRANSPONDER SET
WHEEL LIGHTS OFF
OVERLOAD MI BLACK
MASTER WARNING RECALL / INHIBIT
T/O MONITOR ARMED
REHEAT ON
NOZZLE OVERRIDE LIGHTS OFF
PITCH INDEX CHECKED
RADAR AS REQUIRED
BRAKE FANS OFF
BEFORE TAKE-OFF CHECKLIST COMPLETE

AFTER TAKE-OFF CHECKLIST

LANDING GEAR UP:LIGHTS OFF NEUTRAL
LANDING LIGHTS AUTO RETRACT
MASTER WARNING RECALL
ADS & STBY HEATERS ON
ENGINE RATING MODE FLIGHT
PRESSURISATION CHECKED
SECONDARY AIR DOORS OPEN
NOSE / VISOR UP / LOCKED
AFTER TAKE-OFF CHECKLIST COMPLETE

LANDING CHECKLIST

LANDING GEAR 4 GREENS
NOSE DOWN & GREEN
BRAKES CHECKED / NORMAL
ANTI-SKID CHECKED
AUX INLETS OPEN / X-HATCH
YELLOW SYSTEM CHECKED
LANDING CHECKLIST COMPLETE

AFTER LANDING CHECKLIST

TIRE LIGHT OBSERVE
BRAKE FANS AS REQUIRED
MASTER WARNING INHIBIT
NOSE 5 DEG
FLIGHT CONTROL INVERTERS OFF LIV
RADAR OFF
SSB CLOSED
RAMP SPILL MASTER sws MAN
REVERSE ASOVs CHKD/18-24o/NORM
INBOARD ENGINES AS REQUIRED
AUTO IGNITION OFF
PRESS STATIC HEATERS OFF
ADS AND STBY HEATERS OFF
DRAIN MAST HEATERS AS REQUIRED
WING & INTAKE ANTI-ICING OFF
W/SHIELD EMERG DE-ICE sws OFF / GAURDED
TRANSPONDER XPDR
PRESSURISATION CHECKED
SECONDARY AIR DOORS AUTO, SHUT and LIGHTS OFF
BATTERY/DC SPLIT SWs ON / normal
BRAKE TEMP lts CHECKED
SLIDES DOORS RO MANUAL
TANK 9 SHUT DOWN FUEL 4,000 KG
AFTER LANDING CHECKLIST COMPLETE

PARKING CHECKLIST

BRAKES PARK
LIGHTS & TRANSPARENCIES OFF / RETRACT: OFF
NOSE / VISOR AS REQUIRED
EMERG GENERATOR sel AUTO
BATTERIES ON
GROUND POWER ON
HP VALVES SHUT
THROTTLE MASTERS OFF
ANTI-COLLISION lts OFF
FASTEN SEAT BELTS OFF
ENGINE ANTI-ICING OFF
IGNITION OFF
GROUND CONDITIONONG AVAILIBLE
FUEL PANEL GROUND STATE
BATTERIES BATT OFF
INS POST FLT INFO
TRANSPONDER STANDBY
CHOCKS IN POSITION
BRAKE FANS AS REQUIRED
RADIATION METER NOTED
INS RELOAD (TRANSIT)
FLIGHT DECK DOOR UNLOCKED
FLIGHT DOCUMENTS RETAINED
PARKING CHECKLIST COMPLETE





منبع:سایت مرجع هوانوردی



طبقه بندی: هواپیمای مسافربری،
برچسب ها: هواپیما، هواپیما مسافربری، هواپیما کنکورد، کنکورد، concorde، جزییات هواپیما، چک لیست هواپیمای کنکورد،
[ دوشنبه 1 خرداد 1391 ] [ 10:04 ب.ظ ] [ علی اسماعیل نژاد ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

مشخصات هواپیماها و جنگنده ها و تصاویر آن ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
>